40 tunga beslutsfattare kräver att transportinfrstrukturen i Sveriges midja måste prioriteras

Sveriges midja måste prioriteras – för hela Sveriges skull

Sveriges midja – ett geografiskt område tvärs över Sverige norr om Mälardalen – står för en betydande del av landets industri och export som bidrar till vår gemensamma välfärd. Ändå har transportinfrastrukturen i denna vitala region fått stå tillbaka i decennier. Konsekvensen? Ett näringsliv som kämpar i motvind, flaskhalsar som bromsar industrin, och en besöksnäring som inte får utrymme att växa. Det är dags att prioritera Sveriges midja i den nationella planen för transportinfrastruktur för 2026–2037, för hela landets bästa.

Industrin och besöksnäringen i Sveriges midja och norra Sverige blomstrar. Som exempel har Hitachi i Ludvika fått Sveriges största industriorder någonsin på 147 miljarder och behöver fördubbla sin transportkapacitet. Här finns gott om innovativa lösningar som tex matproduktion som nyttjar restvärme från industrier och det investeras miljarder i datahallar som bl.a. bidrar till att Sverige får ett försprång i AI-utvecklingen.

Men den tillväxten riskerar att kvävas om inte transportinfrastrukturen snabbt moderniseras. Flaskhalsar, förseningar och ett bristande vägnät hotar att förlama den svenska exporten – där 40 procent är direkt beroende av att just Sveriges midja fungerar. Transporterna genom denna region är en pulsåder för varor som rör sig till och från Sveriges industrier. Om den infrastrukturen kollapsar, kollapsar också exporten – och med den, Sveriges ekonomiska framtid och välfärd.

Vi kan inte längre blunda för hur sårbart vårt transportsystem är. Utan tillräckliga investeringar riskerar vi att fastna i en nationell version av ”Suezkanalen”-blockaden, där proppar i transportflödet bromsar hela vår ekonomi. Och det handlar inte bara om industrins varor – varje försening i transportsystemet slår direkt mot svenska hushåll, när livsviktiga varor som mat, medicin och nödvändig konsumtion inte når fram i tid.

Men det är inte bara godstransporter som drabbas. Utan en robust transportinfrastruktur försämras pendlingsmöjligheterna, vilket minskar arbetskraftens rörlighet, detta skadar både företag och invånare. Att förstora arbetsmarknaden och förbättra matchningen mellan arbetssökande och arbetsgivare är avgörande för att förhindra en ekonomisk nedgång och ökad arbetslöshet i regionen.

I Sveriges midja finns stora och små besöksdestinationer som är redo att explodera i tillväxt, men utvecklingen hämmas av eftersatta vägar och järnvägar. Ta Sälenfjällen som exempel – världens fjärde största fjälldestination, men med ett infrastruktursystem som inte håller måttet. Hur länge ska staten bortse från de skatteintäkter som besöksnäringen genererar, samtidigt som den inte ens investerar i att förbättra tillgängligheten till dessa turistmagneter?

Vi står inför ett vägval. Antingen investerar vi i Sveriges midjas transportinfrastruktur nu, eller så får vi betala priset i form av stagnation och förlorade tillväxtmöjligheter. Det handlar inte bara om att lappa och laga – det krävs strategiska investeringar som möter framtidens krav. Elektrifiering, vätgas och klimatsmarta transporter måste byggas ut, samtidigt som bärigheten på vägarna höjs och järnvägarna moderniseras för att klara tyngre och mer frekvent trafik.

Slutligen, låt oss vara tydliga: att förbise Sveriges midja är att försumma en av Sveriges viktigaste ekonomiska motorer. Det är här råvarorna förädlas, det är härifrån de transporteras ut till världen och det är hit människor reser på sin fritid. Men utan rätt investeringar riskerar den potentialen att gå förlorad. Trafikverket måste prioritera Sveriges midja i den kommande nationella planen för transportinfrastruktur – inte bara för regionens skull, utan för hela Sveriges välfärd och framtid. Vi har inte råd att göra något annat.

Blerta Krenzi (S)
Kommunstyrelsens ordförande Avesta kommun

Abdullahi Cadaani (S)
ordförande kommunstyrelsen Bollnäs kommun

Tommy Winqvist (M)
1:e vice ordförande kommunstyrelsen Bollnäs kommun

Erik Nises (S)
Kommunstyrelsens ordförande Borlänge kommun

Ulrik Bergman (M)
Kommunalråd  Borlänge kommun

Jussi Nieminen Jusola (S)
Ordförande i Miljön & Samhällsbyggnadsnämnden Borlänge

Liza Lundberg (S)
Kommunstyrelsens ordförande Falu kommun

Anders Lindh (M)
Kommunalråd Falu kommun

Susanne Martinsson (C)
Oppositionsråd Falu kommun

Christer Olsson (M)
Kommunstyrelsens ordförande Filipstads kommun

Fredrik Jarl (C)
Kommunstyrelsens ordförande Gagnef kommun

Åsa Viklund Lång (S)
Kommunstyrelsens ordförande Gävle kommun

Marie Wilén (C)
Kommunalråd Heby kommun

Bo Andersson (M)
Oppositionsråd kommunstyrelsens 2.a vice ordförande Heby kommun

Lennart Mångs (M)
Kommunstyrelsens ordförande Hedemora kommun

Ann-Marie Stenberg Carlsson (S)
Kommunalråd Hedemora kommun

Tomas Isaksson (S)
Kommunstyrelsens ordförande Hofors kommun

Cecilia Albertsson (M)
Kommunstyrelsens ordförande Hällefors kommun 

Tomas Klockars (M)
Kommunstyrelsens ordförande Lindesbergs kommun

Tom Persson (SD)
Kommunstyrelsens vice ordförande Lindesbergs kommun

Bengt Storbacka (S)                                                                
Kommunalråd Lindesbergs kommun                                                              
Ordförande Partnerskap Bergslagsbanan                             

Ewa-Leena Johansson (S)
Kommunstyrelsens ordförande Ljusnarsbergs kommun

Leif Petterson (S)                                                                     
Kommunstyrelsen ordförande Ludvika kommun         
Ordförande Partnerskap Bergslagsdiagonalen                        

Hans Unander (S)
Kommunstyrelsen ordförande Malung-Sälens kommun
Ordförande Partnerskap E16

Anna Hed (C)
Kommunstyrelsens ordförande Mora kommun

Lennart Sohlberg (S)
Oppositionsråd i Mora kommun

Mikael Thalin (C)
Kommunstyrelsens ordförande Orsa kommun

Yoomi Renström (S)
Kommunstyrelsens ordförande Ovanåkers Kommun

Hans Jonsson (C)
Vice ordförande kommunstyrelsen Ovanåkers Kommun

Ulrica Momqvist (C)
Kommunstyrelsens ordförande Rättviks kommun 

Amanda Lindblad (S) 
Kommunstyrelsens ordförande Sala kommun 

Erik Hamrin (M)
Oppositionsråd Sala kommun 

Peter Kärnström(S)
Kommunstyrelsen ordförande Sandvikens kommun

Per-Ola Grönberg (L)
Kommunstyrelsen vice ordförande Sandvikens kommun

Maria Persson (C)
Kommunalråd Sandvikens kommun

Fredrik Rönning (S)
Kommunstyrelsen ordförande Smedjebackens kommun

Abbe Ronsten (S)
Regionråd Dalarna
Kommunfullmäktiges ordförande Säter
Ordförande Dalabanans Intressenter

Mats Nilsson (S)
Kommunstyrelsens ordförande Säters kommun
Ordförande i Dalarnas kommunförbund

Peter Jonsson (S)
Kommunstyrelsens ordförande Torsby kommun

Marcus Kock (S)
Kommunstyrelsen ordförande Vansbro kommun

Hur många Suezkanaler finns det i Sverige?

Hur många Suezkanaler finns det i Sverige?

När: Torsdag 29 juni 11:30-12:30
Plats: B-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3, "B22"

Beskrivning av samhällsfrågan:

Innebär Sveriges Suezkanaler att svenskt näringslivs och välfärdssamhälle står på spel? De medel som finns till förfogande för transportinfrastruktur är redan idag otillräckliga vilket innebär att transporter alltmer riskerar att fastna i infrastrukturella ”Suezkanaler”.

Utökad information om evenemanget:

Den positiva utvecklingen i Sverige inom industrin och en starkt växande besöksnäring ställer utökade krav på transportinfrastrukturen. Hur ska medlen för transportinfrastruktur användas på bästa sätt för att svenskt näringsliv ska kunna bibehålla och utveckla sin konkurrenskraft och därmed säkra vårt välfärdssamhälle? En väl fungerande transportinfrastruktur är en grundläggande förutsättning för seminariets föredragshållare Hitachi Energy, SSAB och Destination Sälenfjällen. Ur olika perspektiv ger de sin bild av vad som krävs av transportinfrastrukturen för att dessa världsledande näringar ska fortsätta utvecklas och bidrar till Sveriges välfärd.

Medverkande:

Filip Elveling, Government and Institutional Relations Lead, Hitachi Energy
Carl Wangel, Head Governmental Relations Sweden, SSAB
Anders Bjernulf, Vd, Destination Sälenfjällen

Länk till det officiella programmet

Remissvar på Trafikverkets ”Förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022–2033”

Just nu pågår processen mot en ny nationell transportinfrastrukturplan för 2022- 2033. Infram har lämnat ett remissvar på det förslag till ny nationell transportplan som Trafikverket presenterat för regeringen. Här kan du läsa Inframs yttrande sin helhet som är undertecknat av ordföranden i våra fyra infrastrukturstråk Bergslagsbanan, Bergslagsdiagonalen, Dalabanan och E16.

Läsa hela remissyttrandet

Hur kan vi tillsammans jobba för mer hållbara persontransporter i Sveriges midja?

Anmäl dig under infram-dagen i fliken ovan

Välkommen till Infram-dagen 11 mars 2022
När: kl 09.00-12.00
Var: Dalarnas Science Park, Borlänge eller digitalt


Hur ser behoven av persontransporter ut i Bergslagen och Sveriges midja? Vad krävs, och finns förutsättningarna, för att ställa om till mer hållbarhet? Hur jobbar transportörer med hållbarhetsfrågan? Hur tar beslutsfattare och myndigheter hänsyn till komplexiteten som råder utanför storstaden? Vad säger forskningen om vårt framtida transportsystemet?


Program

09.00 Välkommen! Vilka är Infram och vad jobbar vi för?
Mats Lindqvist och Sofia Berglund, projektledare och
infrastrukturstrateger Infram

09.15 Vad säger forskningen av transportsystemets utveckling?
Linnea Eriksson, forskare VTI.

09.35 Hur kan vi resa mer hållbart utifrån vardags-, arbets-
och fritidsresor?
Tre talare ger sitt perspektiv på förutsättningar och möjligheter till
mer hållbart resande.
Jenny Alenback, projektledare/sjuksköterska och Ing-Mari Sjöblom,
HR partner Region Örebro län.
Anders Bjernulf, vd Destination Sälenfjällen och
Anneli Strömsöe, mamma till tre elitsatsande idrottsungdomar.

10.15 Fikapaus

10.45 Hur ser förutsättningarna ut för kollektivtrafiken att bidra till
omställning?
Maja Rapp, vd Tåg i Bergslagen.
Stefan Adolfsson, Chef för avdelningen samhällsutveckling, Region
Uppsala.

11.15 Hur hanterar Trafikverket de grundläggande förutsättningarna
för en omställning?
Lennart Lennefors, strategisk planerare Trafikverket.

11.40 Summering av dagen
Ordförandena för Partnerskapen Bergslagsbanan,
Bergslagsdiagonalen, E16 och Intresseföreningen Dalabanan.
Mats Dahlberg, kommunalråd (M) Falun, Leif Pettersson, KSO (S)
Ludvika, Jan Bohman, KSO (S) Borlänge och Anna Hed, KSO
(C) Mora.

12.00 Lunch för de som deltar på plats

Anmäl dig i formuläret under fliken Infram-dagen, senast den 3 mars för att delta på plats inkl lunch. Vill du enbart delta via länk, är sista anmälningsdag 10 mars. Länk till sändningen skickas dagen före via mail.

Dagen är kostnadsfri. Om du bokar en plats med lunch men inte dyker upp utan att meddela oss så debiterar vi dig en avgift för maten.

Välkommen till en spännande förmiddag om nutid, framtid och Bergslagens behov av en väl fungerade infrastruktur i Sveriges midja!

Infram-LIVE 11 maj

Hur kommer Bergslagens framtida transporter och infrastruktur att se ut?

Bergslagen står för en stor andel av Sveriges export. Kommer nyfiberbaserat förpackningsmaterial att revolutionera marknaden och ersätta plast för en hållbar framtid? Vilka möjligheter skulle det innebär för skogsrika Bergslagen? Hur fungerar järnvägen och hur kan järnvägsföretagen få bättre förutsättningar att bidra till klimatmålen? Hur långt bort är elflyget? Kommer miljövänligt flyg ersätta andra färdsätt och skapa nya resmönster? Kommer de statliga infrastruktursatsningarna leva upp till de behov vår industri och näringsliv har, så att de kan fortsätta bidra till Sveriges välfärd?


Program          

09.00 Hej och välkommen!                                             

09.05     Dalarna & Gävleborgs betydelse för Sveriges export
Antti Vainio; vice VD Mellansvenska Handelskammaren. I panelen deltar bl.a.
Jörgen Fernvik; produktchef Bergkvist Siljan, Malin Fredriksson; logistikchef
SSAB och Jenny Gotthardsson; områdeschef Boliden Garpenberg.

09.35 När kommer elflyget och kommer klimatvänligt flyg att förändra våra
resmönster?
Nils Paul; Näringspolitisk expert Transportföretagen.

10.05     Bensträckare

10.10     BillerudKorsnäs utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid
Richard Morén; Fabriksdirektör BillerudKorsnäs Frövi.

10.40     Varför riskerar vi att gods kommer att flytta från järnväg till väg?
Fabian Ilgner; Manager Rail Logistic Solutions, ScandFibre Logistics AB.

10.55     Summering av dagen

Välkommen till en spännande förmiddag om nutid, framtid och Bergslagens behov av en väl fungerade infrastruktur!

Anmäl dig i formuläret ovan senast 9 maj. Länk till sändningen skickas på mail.

Några av föreläsarna

Antti Vainio, Vice VD Mellansvenska handelskammaren
Redogör för deras rapport ”Dalarnas och Gävleborgs betydelse för Sveriges export” som visar att Dalarnas bidrag till Sveriges export dubbelt så stor som den officiella statistiken visar. Vilken betydelse har det för bilden om vart de statliga investeringarna på infrastrukturen ska ske? Avslutas med en paneldiskussion med representanter från regionens industri.

Nils Paul, Näringspolitisk expert Transportföretagen
Nils kommer att tala om flygets hållbarhetsomställning. Om att de totala utsläppen från flyget i Sverige minskar och att en luftfart i linje med klimatmålen inte är avlägset. Med bioflygbränsle, el och vätgas öppnas nya möjligheter för regional- och inrikesflyget och kanske utmanar tekniken gamla uppfattningar om flygets potential.  

Richard Morén, Fabriksdirektör BillerudKorsnäs Frövi
Richard kommer berätta om BillerudKorsnäs,  deras mission och hur innovationer är ett av medlen för att nå den. Vilken roll har BillerudKorsnäs i regionen? Hur ser de på framtiden, vilka möjligheter innebär det för Bergslagen och vilken inverkan har infrastrukturen på den?

Infram-topp 11 maj.jpg

Inframs remissvar på Trafikverkets inriktningsunderlag

Just nu pågår processen mot en ny reviderad nationell transportinfrastrukturplan för 2022- 2033 alt 2037. Infram har lämnat ett remissvar på det inriktningsunderlag som Trafikverket presenterat för regeringen. Här kan du läsa Inframs yttrande sin helhet som är undertecknat av ordföringarna i våra fyra infrastrukturstråk Bergslagsbanan, Bergslagsdiagonalen, Dalabanan och E16.

Läs hela Inframs remissvar

Infram-dagen 5 oktober 2020

”Vår infrastruktur servar ett näringsliv i världsklass men kvaliteten möter inte behoven”

Bergslagen är en av Sveriges viktigaste exportregioner, 40 % av landets export är beroende av att vi har en väl fungerande infrastruktur. Efter­satt underhåll och enkelspårsdrift skapar osäkerhet för industrin. Om vi vill att industrin ska fortsätta leva och verka i vår del av landet behöver vi tillgodose deras behov. När vi är på väg mot en återhämtning efter corona blir infrastrukturinvesteringar ännu viktigare än förut. Genom smarta satsningar kan vi få fart på ekonomin, säkra en långsiktig konkurrenskraft för industrin och se till att vi når våra klimatmål. I det arbetet är det viktigt att vi lyfter betydelsen av infrastrukturen i vår region.

Program

09.00 Hej och välkommen!
Kort presentation av arrangörerna: Infram, Transportföretagen och Mellansvenska handelskammaren (MHK). Dagens moderator är Marie Barrling kommunikationschef på MHK med bakgrund som journalist på TV4, SVT och SR. Marie kommer moderera och leda samtalen med föreläsarna.

09.10 Hur tar planeringen hänsyn till medborgarnas och Sveriges olika förutsättningar?
Sker den utveckling på vår infrastruktur som är nödvändig för att arbeta, bo och leva i Bergslagen? Hur skiljer sig förutsättningarna från storstaden? Hur skulle en differentiering mellan stad och landsbygd se ut för att hela landet ska kunna leva och utvecklas? Kan vi tänka om och tänka nytt vad gäller vårt nyttjande av den infrastruktur vi har?
Jonas Eliasson, Måldirektör för tillgänglighet Trafikverket, och professor i transportsystem vid Linköpings Universitet.

09.55 Bensträckare

10.00 Hur bemöter vi behovet av tillgänglighet och hållbarhet utanför storstaden? Därför behöver vi bilen i ett klimatsmart samhälle. Hur möter vi behovet av tillgänglighet och hållbarhet utanför storstaden där bilen är en viktig del i transportkedjan? Finns det förståelse för att vi har olika förutsättningar att färdas på landsbygden och i  storstaden? Hur kan vi leva och verka här utan att känna klimatskam? Cecilia Lagerdahl, Näringspolitisk expert Transportföretagen. 

10.15 Så skapar vi hållbara och effektiva industritransporter.Paneldiskussion mellan representanter från regionens industri och transportsektor om vad näringslivet gör och vad om behövs från politiken för att få till mer hållbara och effektiva godstransporter. Medverkar gör bl.a. Per Bondemark; vd Maserfrakt, Hans Messing; Logistikchef Spendrups, Linda Astner; Hållbarhetchef Gävle hamn och Maria Jansson; logistikchef Setra Group.

Anmäl dig senast 3 oktober här. Länk till sändningen skickas på mail. Välkommen till en digital förmiddag!

Infram-dagen 9 mars Ludvika

Anmälan är stängd.

Plats: ABB & Samarkand
Valhallavägen 2 & Fredsgatan 27

”Utmaningar och möjligheter för industrier och företag i Bergslagen”

Regeringen har utlovat större satsningar på infrastruktur än någonsin i modern tid. Regeringens mål är inte bara att hela landet ska leva. Hela landet ska växa!

Bergslagen svarar för 40 procent av landets export och omsätter 150 miljarder. 22 procent av Sveriges sysselsättning sker här. Men hur ser förutsättningarna ut, vilka utmaningar och möjligheter finns för industri och företagande i Bergslagen? Vad görs för att stärka och utveckla infrastrukturen i Bergslagen så att industrin kan fortsätta utvecklas och nya näringar växa fram?

Program       

08.15
Avresa med gemensam buss för de som önskar från Borlänge centralstation (ange i anmälan).

09.00
Ankomst ABB, fika och introduktion.
Fredrik Rönning Kommunstyrelsens ordförande (KSO) Smedjebacken och Jan Bohman KSO Borlänge hälsar välkommen. Moderator för dagen Ingrid Saksvik.             

09.30                                              
Utmaningar, möjligheter och behov av en välfungerande infrastruktur i Bergslagen.
Håkan Flink, Strategic Ambassador for Competence Growth Power Grids Ludvika ABB, Lina Bjelkenäs, Manager Project Support and Transportation, Power Transformers ABB och Lovisa Leonardsson Piilonen, Logistikchef Ovako Group

10.45                                              
Visning av ABBs transformatorer

Ca 12.00
Lunch
gemensam förflyttning till Samarkand

13.00
Hur bör man arbeta för att optimera sina möjligheter att få med sina objekt i nationellplan? Hur utmärker man sig i konkurrensen?
Hans Rode.

14.00                                              
Fika

14.15
Utvecklingen av infrastrukturen i Bergslagen.                                                  
Catherine Kotake. 

15.15
 Avslutande reflektioner.

Håkan Flink och Lina Bjelkenäs ABB; Carola Alzén, VD/CEO, Mälarhamnar AB; Antti Vainio Mellansvenska Handelskammaren; Kent Söderlund, Region Dalarna; Leif Petterson, KSO Ludvika och Jan Bohman, KSO Borlänge.

ca 15.45                                         
Dagen avslutas. Gemensam buss mot Borlänge.

Föreläsare:

Hans Rode, senior advisor
Hans Rode har tidigare arbetat som regionchef i Vägverket/Trafikverket i Stockholm.
Han har även varit utvecklingschef på Trafikverket och anställd vid Regeringskansliet där han bl.a. arbetade med västsvenska paketet och Sverigeförhandlingen.

Hans kommer utifrån sin erfarenhet beskriva vad som är viktigt att tänka på för att förbättra möjligheterna att få finansiering av infrastrukturprojekt. Objekten i kommande
planer kommer att bli utsatt för stor konkurrens och förberedelserna är därför
viktigare än någonsin. Föredraget avslutas med en frågestund.

Catherine Kotake, Regional direktör Trafikverket Mitt
Regeringens uttalade intention är att hela landet ska leva och utvecklas men avspeglas bilden i genomförda- och planerade infrastruktursatsningar? Trafikverket ger sin syn på
planeringsunderlag, prioriteringar med begränsade medel och utvecklingen av
Bergslagens infrastruktur.

OBS! Seminariet är kostnadsfritt. (No show avgift 200 kr - om du inte avanmäler dig)